Pages

11 Dec 2013

Set Berpantang Shaklee - Boleh Elakkan Meroyan

Salam Kengkawan,

Hari ini saya nk cerita plak pengalaman saya sewaktu melahirkan anak pertama, Irdina Aisyah. Selama ni asyk dengar kisah org meroyan waktu pantang...tup tup xsangka saya terkene tempias ni...


Apa tu meroyan? 


Meroyan atau kemurungan postnatum adalah satu keadaan di mana anda akan menjadi muram, sering menangis dan tertekan. Kenapa wanita dalam berpantang, mudah untuk meroyan....Mengikut kajian, fasa ketika selepas bersalin adalah waktu badan kita mengalami perubahan hormon yang mendadak.

Simptom Meroyan

Tanda-tanda meroyan ni mungkin berbeza, tapi kebanyakkan nya akan mengalami simptom seperti di bawah:

1. Letih
2. Murung
3. Sering menangis
4. Rasa bersalah
5. Putus asa
6. Tertekan
7. Sunyi
8. Mengelamun

Bagaimana merawat meroyan

1. Rehat secukupnya - cuba dapatkan tdur sewaktu anak kita sedang tidur. Elakkan menyibukkan diri anda dengan membuat keje umah ketika anak sedang tidur. Ini bagi memastikan anda mendapatkn rehat secukupnya sbb biasanya anak akan bangun untuk menyusu pd wktu mlm...

2. Senaman ringan - cuba lakukan streching yang ringan2 untuk renggangkn badan anda. Lakukan senaman yang mudah seperti yoga ke...tujuannya utk mencergaskn badan kita ni.

3. Makan mkanan seimbang dan supplemen yang boleh mengawal hormon ada...haaaa....ada ke.....mestilah SHAKLEE!!!! 


Kelebihan Set Berpantang Shaklee




Credit to permatacintaku

Apa keistimewaannya?

1. Membantu mempercepatkan proses penyembuhan luka kerana adanya zinc. Selain mempercepatkan proses penyembuhan luka, ia membantu mengurangkan rambut gugur yang lazimnya dialami oleh ibu dalam pantang.

2. Adanya alfalfa sebagai medium pelawasan semulajadi kerana ianya kaya dengan fiber. Bukan sahaja membantu pembuangan yang lebih mudah malah ianya adalah sebagai galagtague iaitu sebagai penggalak susu. Secara tidak langsung boleh membantu penghasilan susu badan yang lebih lancar.

3. Adanya Vitamin C yang berfungsi memulihkan sel-sel badan, memberikan seri pada wajah si ibu (bukan susuk tau heehe) yang pucat dan kurang berseri semasa dalam pantang.Kandungan Vitamin C memainkan peranan penting dalam penghasilan kolagen yang dikenali boleh menganjalkan kulit.

4. Adanya B Complex yang membantu menghindarkan stress pada ibu dalam pantang. Jangan sampai kita mengalami gila meroyan pulak dalam masa berpantang ini.

5. Adanya Vitalea yang berfungsi sebagai multivitamin kepada ibu. Ibu berpantang akan rasa lebih bertenaga dalam menguruskan anak. Faham-faham sahaja lah cabaran berpantang memerlukan ibu cergas dan sihat.




0 comments:

Post a Comment

 

Followers

Network